W tej części Matrycy pokazujemy w jaki sposób powstaje budżet gminy oraz jak pieniądze z budżetu są wydatkowane. Jest to ważne ponieważ oświata jest jednym z 20 zadań własnych gminy i jej finansowanie jest zależne od całokształtu sytuacji finansowej gminy.
Dział obejmuje dwa elementy budżetu gminy: Dochody gminy oraz Wydatki gminy. Odpowiadają im zakładki przedstawione poniżej czerwonej Belki o tych samych nazwach. Jest też zakładka Porównanie gmin. Pozwala ona na porównanie wskaźników dochodowych danej gminy z wynikami innych gmin.
Część Matrycy, którą rozwijamy przez kliknięcie na pozycję Dochody gminy w menu Budżet pozwala na dokonanie analizy struktury dochodów gminy.
Omawiamy tu następujące zagadnienia:
Część Matrycy, którą rozwijamy przez kliknięcie na pozycję Porównanie gmin w menu Budżet pozwala na zestawienie na wykresach wartości i proporcji składników dochodu wszystkich gmin w Matrycy, dla których dane o dochodach zostały wprowadzone.
Do wyboru będziemy mieli trzy rodzaje analiz porównawczych :
Część Matrycy, którą rozwijamy przez kliknięcie na pozycję Wydatki gminy w menu Budżet pozwala na porównanie proporcji, jakie zachodzą między wydatkami wszystkich gmin w kraju, ze strukturą wydatków naszej gminy w wybranym roku.
Porównania dokonamy w trzech krokach:
W tej części Matrycy pokazujemy uwarunkowania finansowe oświaty gminnej. Sztywne zapisy prawa oświatowego (m.in. Karty Nauczyciela, czy Ramowych planów nauczania), a także sposobu ich finansowania nie dają JST możliwości wystarczająco elastycznego zarządzania oświatą. Sytuacja ta powoduje często poważne napięcia w budżecie gminy.
Dział obejmuje:
Odpowiadają im kolejne zakładki przedstawione w menu Oświata.
Część Matrycy, którą rozwijamy przez kliknięcie na pozycję „Szkoły gminne” w menu „Oświata” pozwala na analizę wydatków oświatowych w gminie.
Omawiamy tu następujące zagadnienia:
Część Matrycy zatytułowana "Analizy porównawcze" w menu "Oświata" pozwala na opisywane poniżej porównywanie wskaźników dotyczących wydatków na oświatę - wśród gmin zarejestrowanych w Matrycy.
Omawiamy tu następujące zagadnienia:
Część Matrycy, którą rozwijamy przez kliknięcie na pozycję "Kalkulator subwencji" w menu "Oświata" pozwala m.in. na obliczanie subwencji oświatowej dla gminy, a także minimalnej dotacji dla szkół prowadzonych przez inny podmiot niż JST, w tym minimalnej należnej kwoty dla dzieci/uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności lub opiniami o potrzebie wczesnego wspomagania.
Do tej części Matrycy możemy się też dostać z menu Szkoła alternatywna - ekran DOTACJE przez kliknięcie przycisku Kalkulator dotacji dla szkoły niepublicznej.
Omawiamy tu następujące zagadnienia:
Część Matrycy, którą rozwijamy przez kliknięcie na pozycję "Szkoła alternatywna" w menu „Oświata” umożliwia wprowadzenie dowolnej liczby szkół, dla których chcemy przeprowadzić analizę kosztów i ocenić szanse jej prowadzenia przez podmiot inny niż gmina.
Omawiamy tu następujące zagadnienia:
Dotacja – szkoła publiczna Część Matrycy, którą rozwijamy przez kliknięcie na pozycję Dotacja – szkoła publiczna w menu Oświata pozwala na wyliczenie dotacji dla szkół publicznych przejmowanych przez inny niż JST organ prowadzący. Do tej części Matrycy możemy się też dostać z menu Szkoła alternatywna - ekran DOTACJE przez kliknięcie przycisku Wyliczenie dotacji dla szkoły publicznej: (Ta część Matrycy zostanie omówiona w ramach zakładki Szkoła alternatywna.) |
W tej części Matrycy pokazujemy różnice w stopniu finansowania edukacji przedszkolnej w danej gminie wynikające z jej różnych form organizacyjnych lub też w interesującym nas, konkretnym przedszkolu. Poniżej czerwonej Belki z napisem Małe Dzieci znajduje się tylko jedna zakładka: Jakie przedszkola
Część Matrycy, którą rozwijamy przez kliknięcie na pozycję Jakie przedszkola w menu Małe dzieci pozwala na obliczenie dotacji dla nowopowstającej placówki; pokazanie zróżnicowania wysokości dotacji ze względu na formę organizacyjną edukacji przedszkolnej; zbilansowanie budżetu placówki z uwzględnieniem kosztów: a) - utrzymania budynku, b) - prowadzenia przedszkola, c) - wynagrodzeń.
Omawiamy tu następujące zagadnienia:
Aktywne porozumienie obywatele – samorząd może przybierać realne kształty w postaci narzędzi i efektów współpracy obu stron. W tym rozdziale Matryca umożliwia refleksję czy w naszej gminie takie narzędzia funkcjonują, a tym samym czy fakty potwierdzić mogą efektywną współpracę.
Omawiany dział ma następujące dwie części:
Ta część Matrycy obrazuje jedno z najważniejszych zagrożeń dla funduszy oświatowych w gminie. Policzymy potencjalny dług, jaki może obciążyć budżet gminy w konsekwencji uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP).
Zagadnienie to jest ilustrowane w zakładce Planowanie przestrzenne umiejscowionej poniżej czerwonej Belki z napisem Dla JST.
Dział obejmuje części: