Część 1.  

KALKULATOR DOTACJI DLA SZKOŁY NIEPUBLICZNEJ

Kalkulator pozwala na obliczenie:

1)      minimalnej dotacji dla szkoły niepublicznej o uprawnieniach publicznej;

2)      dotacji na każdego ucznia/wychowanka ze zwiększonymi potrzebami edukacyjnymi dla każdego typu szkoły czy placówki.

3)      dotacji dla dowolnej grupy uczniów (np. wszystkich uczniów w  gminie)

Pracę zaczynamy od naciśnięcia przycisku :aDotNowKalkSN.png
w opcji DOTACJE Szkoły Alternatywnej.

Otworzy się wówczas strona zatytułowana Kalkulator subwencji oświatowej. Pod obydwoma nazwami – związanymi z dwoma funkcjami do których jest używany -  mamy to do czynienia z tym samym kalkulatorem służącym zarówno do obliczenia 1) wartości minimalnej dotacji dla danej szkoły niepublicznej o upr. szk. publ. jak i obliczenia 2) kwoty, która jest naliczana w subwencji oświatowej dla gminy przez Algorytm MEN dla uczniów zgłoszonych w SIO dla tej szkoły. Bowiem wartość minimalnej dotacji dla danej szkoły niepublicznej o upr. szk. publ. jest równa kwocie, która jest naliczana w subwencji oświatowej dla gminy przez Algorytm MEN (dla uczniów zgłoszonych w SIO dla tej szkoły).

Jeżeli szkoła jest już zarejestrowana, możemy wejść do jej kalkulatora dotacji również przez przyciśnięcie belki Menu Kalkulator subwencji,  a następnie kliknięcie w ikonę Kalkulatora znajdującą się po prawej stronie wiersza poświęconego wybranej szkole:

 

aKalDotSNszko.png

 

 

PRACA Z KALKULATOREM

Zanim zaczniemy wprowadzać dane na stronie Kalkulatora, należy wybrać rok którego dotyczą posiadane przez nas dane oraz kliknąć pierwszą opcję - EDYCJA DANYCH.

UWAGA:             Operacja wyboru roku z listy jest opisana w rozdziale Poruszanie się po Matrycy – typowe operacje i ikony.

Pasek wyboru opcji  zawiera trzy możliwości:

aKalDotSNopcED.png

 

aKalDotSNopcja1.png

Wprowadzanie danych dotyczących uczniów szkoły

aKalDotSNopcja2.png

Prezentacja obliczeń we wszystkich wierszach  formularzy

aKalDotSNopcja3.png

Prezentacja obliczeń dotacji zawierająca tylko te wiersze, do których zostały wprowadzone niezerowe liczby

 

Na pasku wybieramy przyciskaKalDotSNopcja1.png - napis ten zostanie wyróżniony pogrubioną czcionką i wyświetli się formularz przygotowany do wprowadzania danych.

W nagłówku formularza zobaczymy tekst:

aKalDotSNtytul.png

Poniżej nagłówka znajduje się pole, w które wpisujemy wartość Wskaźnika korygującego Di.

aKalDotSNwsKor.png

UWAGA:       Wskaźnik korygujący Di to wartość ustalana dla każdej gminy indywidualnie,  na każdy rok budżetowy na nowo. Wskaźnik ten podawany jest w metryczkach MEN przekazywanych do gmin.

Formularz Edycji Danych podzielony jest na 3 części. Po wprowadzeniu liczb do każdej części formularza zapisujemy je przez kliknięcie na przycisk przycZapisz.png. Jeśli o tym zapomnimy, to wszystkie wprowadzenia danych znikną bez śladu.

UWAGA:       Reguły wprowadzania, zapamiętywania i blokowania danych w formularzu są opisane w rozdziale Edycja – wprowadzanie danych, zapamiętywanie i blokowanie.

Do wprowadzenia mamy 2 rodzaje danych:

a)      takie które dotyczą wszystkich uczniów w szkole, oraz

b)      takie które dotyczą tylko niektórych uczniów (patrz ppkt. Wyliczanie dotacji na dzieci z orzeczeniami i opiniami).

 

PRACA Z KALKULATOREM – wprowadzanie danych dotyczących wszystkich uczniów w szkole

Dla lat 2012 i 2013 tabela Kalkulatora ma dodatkową  kolumnę do wprowadzania danych. W prezentowanych tu przykładach numery wag pokazujemy dla roku 2013.

 

 

Wszystkich uczniów w szkole dotyczy np. część bazowa na realizację zadań szkolnych (SOA):

 

aKalDotSNsoa.png

W pierwszym wierszu (Sa) w kolumnie Liczba uczniów ogółem wpisujemy liczbę wszystkich uczniów w szkole. Jeśli jest to szkoła podstawowa – wpisujemy liczbę uczniów klas I-VI i powtarzamy tę liczbę w ostatniej, dodatkowej  kolumnie. Dla uczniów gimnazjów liczba w ostatniej kolumnie ma wartość zero.

Tak samo robimy w tych wierszach, w których jest na to przewidziane miejsce w dodatkowej kolumnie, a więc dla liczby uczniów objętych tzw. wagą wiejską P1 (należną każdemu uczniowi ze szkół na terenach wiejskich - w drugiej części formularza – SOB):

 

aKalDotSNsob.png

oraz przy wadze P42 z trzeciej części formularza – SOC:

aKalDotSNsob2.png

Te trzy wiersze formularza dotyczą, jak powiedzieliśmy, przeliczania danych dla wszystkich uczniów szkoły i są wypełniane dla gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej (szkół położonych na terenach wiejskich).

 

Wszystkich uczniów gimnazjów, bez względu na położenie szkoły, będzie dotyczyła waga P28:

aKalDotSNsob3.png