Wieloletnia prognoza finansowa (WPF)

Zagadnienie to jest analizowane i ilustrowane w aplikacji internetowej opracowanej przez Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej.

menuBelJst2.png Po kliknięciu w zakładkę Analiza WPF rozpoczniemy pracę z tą aplikacja, która służy do badania stanu finansów i wskaźników zadłużenia gminy na podstawie Wieloletniej Prognozy Finansowej.

Poniżej – opis aplikacji zredagowany przez jej twórcę, ZGW RP

Ustawa z 27.08.2009 r. o finansach publicznych skodyfikowała tworzenie wieloletnich prognoz finansowych (WPF) w samorządach. Wieloletnia prognoza finansowa jest średniookresowym instrumentem zarządzania finansami oraz narzędziem do programowania rozwoju wspólnoty i dokonywania ocen prognozy pod kątem realności realizacji zadań publicznych.

W celu przybliżenia informacji zawartych w wieloletnich planach finansowych  Związek Gmin Wiejskich  Rzeczypospolitej Polskiej udostępnił aplikację internetową do badania stanu finansów gmin w zakresie monitorowaniu obecnej i planowanej sytuacji finansowej gmin oraz kształtowania się wskaźników zadłużenia w stosunku do ograniczeń ustawowych. Analizy w module prezentowane w formie graficznych interaktywnych wykresów umożliwiają łatwy odbiór i interpretację przez osoby nie będące specjalistami w dziedzinie finansów publicznych.

Aplikacja zapewnia analizę graficzną wieloletniej prognozy finansowej z możliwością jej aktualizacji i symulacji różnych wariantów finansowania, co wspiera rady gmin i zarządzających samorządem w przyjęciu optymalnych rozwiązań w kształtowaniu finansów gminy

Wszystkie gminy zainteresowane  wykorzystaniem aplikacji mogą otrzymać hasło dostępu wysyłając maila do biura ZGWRP na adres biuro@zgwrp.pl

 

SPOSÓB KORZYSTANIA Z MODUŁU ANALIZU WPF-u I ZADŁUŻENIA GMINY.

I. Logowanie się do systemu i wprowadzanie/aktualizacja danych

W pierwszej kolejności użytkownik musi się zalogować do systemu za pomocą hasła udostępnionego przez administratora systemu – ZGW RP.

dlug02_logowanie.png

Po zalogowaniu użytkownik ma dostęp za pośrednictwem menu do opcji wprowadzania/ aktualizacji danych WPF swojej gminy oraz zestawu analiz graficznych danych finansowych objętych badaniem.

dlug02_menuglowne.png

 

Pierwszym krokiem użycia aplikacji jest uzupełnienie danych z WPF w formularzu zawartym pod zakładką menu Wypełnienie/ uaktualnienie danych.
Formularz
powinien być wypełniony kompletnie w zakresie zawartym na stronie. Brak kompletności danych uniemożliwi korzystanie z prezentacji graficznych analiz.
Wypełnianie ankiety danymi rozpoczynamy od pierwszego roku i wypełniamy do roku ostatniego, każda komórka powinna być wypełniona wartością w złotych z dwoma miejscami po przecinku. W miejscu braku danych wpisujemy wartość zerową. Do kolejnej komórki przechodzimy klawiszem TAB lub wskaźnikiem myszki. Po wypełnieniu całości danych danego roku zapamiętujemy dane (klawisz Zapisz dane za rok ...).

 

dlug03_zapisdanych2.png

Aktualizacja danych następuje przez zmianę wartości w polu zmienianej danej, po wybraniu roku do edycji, a następnie zapisaniu.
Po wprowadzeniu danych należy sprawdzić zgodność zapisanych danych oraz kompletność (dane muszą być kompletne). Sprawdzenia danych należy dokonywać w opcji Podgląd wypełnionego formularza danych.

W zakładce menu Wypełnienie/ uaktualnienie danych dokonujemy również aktualizacji danych lub wprowadzamy dane symulacyjne celem sprawdzenia efektów dokonanych zmian, które są prezentowane w analizach graficznych.

dlug04_formularz2.png

 

Po wprowadzeniu danych należy dokonać sprawdzenia prawidłowości i kompletności wypełnienia danymi formularza w zakładce menu Raport poprawności.

dlug04_raportpoprawnosci.png

 

II. Graficzna prezentacja analizy WPF

Po wprowadzeniu danych lub ich uaktualnieniu w zakładce Podgląd analiz udostępniane są graficzne prezentacje analiz WPF-u gminy, obejmujące okresy roczne wykonane oraz planowane na najbliższe trzy lata.   

Interaktywny zestaw dostępnych wykresów analizy graficznej WPF

dlug05_menuanaliz2.png

Analiza graficzna WPF-u obejmuje zestaw interaktywnych wykresów charakteryzujących relacje pozycji budżetu gminy oraz wskaźniki zadłużenia  w odniesieniu do ograniczeń ustawowych w okresach wieloletnich (wykonanych i planowanych).

Interaktywność wykresów - opcje umożliwiające włączanie i wyłączanie na wykresie serii prezentowanych danych, bezpośredni podgląd na wykresie informacji o seriach danych.

11wpfInterakt.png

Zakres merytoryczny prezentacji

A)     Prezentacja budżetu gminy w ujęciu majątkowym i bieżącym oraz wyniku budżetu. W każdym badanym roku budżetowym przedstawiono relację pozycji dochodów w odniesieniu do wydatków budżetu gminy. W zależności od typu nierównowagi budżetowej na wykresie przedstawiono (różnymi kolorami) wartość deficytu lub nadwyżki budżetowej.dlug07_wykres2.png

B)      Hipotetyczne źródła powstania deficytu lub nadwyżki budżetu. W każdym badanym roku budżetowym przedstawiono podstawowe pozycje budżetu mające istotny wpływ na wynik budżetu gminy. Szczególny wpływ na wynik budżetu mają: po stronie wydatków – wydatki majątkowe a po stronie dochodów- dochody majątkowe oraz poziom  nadwyżki operacyjnej.

 

dlug08_wykres2.png

 

C)      Źródła finansowania wydatków i rozchodów budżetu. Wykres prezentuje zachowanie równowagi finansowej budżetu gminy. Planowane wydatki i rozchody budżetu gminy muszą mieć swoje źródło pokrycia w dochodach i przychodach budżetu. Zachowanie równowagi budżetu wymaga często szukania źródeł finansowania zewnętrznego w postaci zaciągania długu.

 

dlug09_wykres2.png

 

D)     Hipotetyczne źródła finansowania wydatków majątkowych. Prezentacja struktury źródeł finansowania nakładów majątkowych gminy przy założeniu, że w pierwszej kolejności wydatki majątkowe finansujemy z zaciągniętego długu, nadwyżki z lat ubiegłych i wolnych środków, następnie z dochodów majątkowych i części nadwyżki operacyjnej. W praktyce mogą występować różne struktury finansowania inwestycji w zależności od sposobu ich finansowania zewnętrznego np. z udziałem środków unijnych.

dlug10_wykres2.png

 

E)      Przychody i rozchody z tytułu zaciągania i spłaty długu oraz stan zadłużenia. Wykres prezentuje w każdym roku budżetowym stan zadłużenia na początku roku, przychody z tytułu zaciągania długu oraz wartość spłaty długu i stan zadłużenia na koniec roku. W każdym badanym roku suma przychodów z długu i stanu zadłużenia na początku roku powinna być równa sumie spłaty długu i stanu zadłużenia na koniec roku budżetowego.

 

 

dlug11_wykres2.png

F)      Dynamika zmian dochodów ogółem, wydatków ogółem, dochodów bieżących i wydatków bieżących w stosunku do wartości z roku bazowego (2008 = 100%). Wykres prezentuje  procentową zmianę podstawowych pozycji budżetu w okresie wykonanym i planowanym w odniesieniu do ich  wartości w pierwszym roku (rok bazowy) okresu objętego analizą.

dlug12_wykres1_2.png

G)     Tendencja zmian dochodów ogółem, wydatków ogółem, dochodów bieżących i wydatków bieżących.

 Wykres przedstawia roczne wartości podstawowych pozycji budżetu gminy w okresie wykonanym i planowanym.

 

dlug12_wykres2_2.png

 

H)     Tendencja zmian dochodów i wydatków majątkowych oraz przychodów i spłat kredytów, pożyczek i wyemitowanych obligacji. Wykres pozwala na obserwację zależności pomiędzy wydatkami majątkowymi a potrzebą zaciągania długu w poszczególnych latach wykonanych i planowanych.

 

dlug13_wykres2.png

 

I)        Wskaźniki finansowe budżetu w przeliczeniu na 1 mieszkańca JST. Prezentacja porównawcza wskaźników; dochodów, wydatków oraz zadłużenia w przeliczeniu na 1 mieszkańca gminy.

 

dlug14_wykres2.png

 

 

 

J)       Analiza graficzna spełnienia wymagań ustawowych spłaty i obsługi zadłużenia. Prezentacja wskaźników ograniczających spłatę i obsługę zadłużenia zgodnie z ustawą o finansach publicznych oraz osiągane i planowane wskaźniki spłaty i obsługi zadłużenia wynikające z WPF-u JST. Na podstawie wykresu możemy określić czy prognoza finansowa zapewnia spełnienie warunków ustawowych ograniczeń w zakresie spłaty i obsługi zadłużenia.

 

dlug15_wykres2.png

 

11wpf16warun.png

K)      Wskaźnik zadłużenia gminy na tle wartości długu publicznego.  Prezentacja udziału procentowego długu publicznego JST w odniesieniu do dochodów ogółem oraz wartość długu na koniec roku budżetowego. Do roku 2013 obowiązuje ograniczenie wskaźnika zadłużenia do 60% dochodów ogółem roku budżetowego.

 

dlug17_wykres2.png

 

Wszystkie gminy zainteresowane  wykorzystaniem aplikacji mogą otrzymać hasło dostępu wysyłając maila do biura ZGWRP na adres biuro@zgwrp.pl